Bijna helft studenten voelde zich vorig academiejaar depressief

Vijfenveertig procent van de studenten kampte op het einde van vorig academiejaar met depressieve gevoelens. Dat blijkt uit een bevraging bij UAntwerpen-studenten. Onderzoekers pleiten voor aanhoudende aandacht voor het mentaal welbevinden van studenten, ook nu ze weer fysiek les kunnen volgen en uitgaan.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Een bevraging die in mei door ruim 2.200 studenten van de UAntwerpen werd ingevuld, resulteerde in zorgwekkende cijfers: 45% van de studenten had te kampen met depressieve gevoelens en 42% voelde zich meestal of (bijna) altijd geïsoleerd van anderen.

ALLEEN MAAR STUDEREN

Socioloog Nina Van Eekert van de UAntwerpen ging tijdens de bevraging ook in gesprek met studenten. «Voornamelijk de beperking in vrijheid qua sociaal contact en het slepende gevoel van de pandemie hadden een negatief effect op het mentaal welbevinden. Studenten hadden in het bijzonder minder contact met medestudenten, waardoor ze elkaar ook slechts beperkt konden ondersteunen op zowel studie- als emotioneel vlak. Ze voelden zich hierdoor vaker alleen. Het gebrek aan afleiding en structuur ten gevolge van het wegvallen van hobby’s en (studenten)werk maakte daarenboven dat veel studenten een sterke druk voelden om constant met hun studies bezig te moeten zijn. Een student verwoordde het als volgt: ‘Ik voel mij echt gewoon iemand die in een doos zit en moet studeren’.»

Studenten hebben een grote voorkeur voor onderwijs op de campus, maar uit de resultaten blijkt ook een grote appreciatie voor alternatieve online onderwijsmodi, zoals een chatfunctie om professoren vragen te stellen en opnames van lessen die nadien beschikbaar blijven.

VERBONDENHEID

«Belangrijk is, niettemin, dat de campussen het kloppende hart van UAntwerpen blijven», zegt Van Eekert. De coronapandemie leert ons dat verbinding van onschatbare waarde is. Hoe meer men elkaar fysiek kan ontmoeten, hoe meer studenten zich met elkaar en met de universiteit verbonden zullen voelen.»

De onderzoekers willen dat mentaal welbevinden een kernthema blijft in hoger onderwijs. «De coronapandemie zette dit thema bruut op de maatschappelijke en universitaire agenda, maar het onderwerp moet en zal relevant blijven. We moeten onze studenten wapenen tegen een maatschappij en arbeidsmarkt waarin mentaal welbevinden steeds meer uitgedaagd wordt.»