CHECK-IN. Het warme hart van Tanzania

Wat hebben arabicakoffie, halskettingen van Amal Allamuddin of Nederlandse frieten met elkaar gemeen? Het zijn producten waarmee je op reis door Tanzania de lokale bevolking rechtstreeks kan helpen. Het Afrikaanse land kent talloze boeiende sociale projecten die de grote toeristische interesse willen gebruiken om de zwaksten in hun omgeving op weg te helpen. Wij hebben er vier voor je opgelijst. 
door
Janne
Leestijd 1 min.

Tekst door Xavier Vuylsteke de Laps

Foto's door Manou Martin

Te gast ten huize Masai

Die kleurrijke, ranke schimmen die je sierlijk aan de horizon van de Tanzaniaanse savannes hun kuddes ziet hoeden, dat zijn leden van de Masai. Het grondgebied van de traditionele stam strekt zich uit over Kenia en Tanzania. De Masai leven bijna uitsluitend van de landbouw en veeteelt. Dat zorgt ervoor dat een groot deel van hen heel laag opgeleid en straatarm is. In de weinige interactie die ze met toeristen hebben, worden ze door veel safari-organisatoren vaak ook nog eens herleid tot een rariteitenkabinet. De Original Masaai Lodge wil laten zien dat het anders kan.

De lodge is een onderdeel van Africa Amini Life, een organisatie die de Masai wil ondersteunen. De voorbije tien jaar hebben ze een ziekenhuis gebouwd en drie lagere en één middelbare school opgericht. Gasten logeren in de lodge in moderne versies van de lemen huisjes en kunnen genieten van traditionele gerechten en het adembenemende aanzicht van de Kilimanjaro. Elk lid van de staf komt uit een naburige Masai-stam en het verblijf organiseert overdag en elke avond activiteiten om het culturele erfgoed van de autochtone bewoners van de regio te leren kennen.

De warmste koffie

Tanzania is een van de hoogst aangeschreven koffieproducenten. De arabicaboon kent er zijn oorsprong en op de flanken van de Kilimanjaro en Mount Meru kan de soort in de ideale omstandigheden richting de zon groeien. Naar huis vertrekken met een paar zakjes koffie in je koffer is dus een must, en daarvoor is Kahawa the place to be.

Kahawa is een koffiemerk dat gerund wordt door de Noorse Beate. Zij woont op de flanken van Mount Meru en koopt daar de beste bonen van de lokale boeren. Bonen die normaal opgekocht worden door grote handelaren en voor een lagere prijs. Maar Beate heeft door haar Noorse roots veel klanten in Europa en kan de boeren tot drie keer meer bieden. De bonen worden bij haar thuis gebrand en leveren een krachtig en tegelijk genuanceerd product op.

Goed genoeg voor George Clooney

In Tanzania is sociale zekerheid zoals je die in België vindt nog steeds een verre droom. Word je bijvoorbeeld geboren met een fysieke afwijking, dan mag je in veel gevallen de gedachte van een fatsoenlijke opleiding en een job al meteen uit je hoofd zetten. Tenzij iemand de tijd neemt om je een vak aan te leren. Dat is exact wat Shanga doet.

Shanga is een sociale onderneming die andersvaliden praktische vaardigheden bijbrengt. Dat levert prachtige producten op, zoals delicate glazen figuurtjes, schitterende handgestikte dekens en juwelen die al om de nek hingen van Amal Alamuddin tijdens een safari met haar George Clooney.

De kracht van Nederlandse frieten

Een curryworst, chicken nuggets, een vleeskroket en bitterballen. De menukaart in de kantine van de speeltuin van IBES (voluit het Institute for Business, Entrepreneurship & social pedagogical Studies) laat er geen twijfel over bestaan: dit is een klein stukje Lage Landen in het verre Tanzania. IBES is een organisatie die mannen en vrouwen begeleidt nadat ze op hun 18 jaar het weeshuis verlaten en op hun eigen benen moeten staan. Het project werd opgestart door de Nederlandse Marion Hasselaar, die voor de catering ingrediënten krijgt opgestuurd van haar zoon/friturist.

Het hoofddoel van IBES is de jongeren een vak aanleren en zo hun kansen op een stabiele toekomst vergroten. Op het terrein nabij Arusha werd een kleuterschool neergezet waar de meisjes al doende een diploma als leerkracht behalen. De jongens worden aangeleerd hoe ze speeltuigen kunnen maken. Die plaatsen ze dan in de kleurrijke speeltuin in het midden van het terrein of verkopen ze online.

Naast de inkomsten uit de inschrijvingen van de schoolkinderen, zet de speeltuin ook elk weekend de deuren open voor families uit de buurt. Alle inkomsten uit de toegangstickets, kaaskroketten en pakjes friet special gaan rechtstreeks naar de organisatie.