Nieuwe app ‘Floya’ toont alle beschikbare mobiliteitswijzen in Brussel

De MIVB en Brussel Mobiliteit hebbende nieuwe multimodale app ‘Floya’ gelanceerd. Die app bundelt informatie over het hele mobiliteitsaanbod in Brussel op een platform. Op die manier krijgen gebruikers in een oogopslag alle mogelijke verplaatsingsopties te zien, «voor meer gebruiksgemak, efficiëntie en flexibiliteit, altijd en overal», aldus Brieuc de Meeûs, CEO van MIVB.

door
Belga, Redactie Online
Leestijd 1 min.

Gebruikers vinden zowel gegevens van openbare als privébedrijven terug in de app. Zo is er (realtime) informatie over verplaatsingen te voet, met de fiets, step, bus, tram, metro, trein, deelwagen en taxi. Gebruikers kunnen de route opzoeken naar voorkeur, maar ook betalen voor tickets of deelsteps, -fietsen of -wagens reserveren. Bovendien is de app evolutief, zo benadrukt de Meeûs. «We zullen nieuwe mobiliteitsdiensten en functies toevoegen.»

Gebruik privéwagen verminderen

MIVB en Brussel Mobiliteit willen met het MaaS-systeem (Mobility as a Service) autobestuurders overhalen om het gebruik van hun privéwagen te verminderen. Tegelijk maakt Floya het mobiliteitsaanbod ook toegankelijker en zichtbaarder. Want dat is niet altijd evident, zo stelt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). «Onbekend is onbemind», klinkt het. «Wie niet weet welke alternatieven er zijn, zal die niet gebruiken. Floya toont ons de weg.»

Floya is vanaf woensdag/vandaag beschikbaar in de appstores.

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be