Reizen door Europa met trein is twee keer zo duur als met vliegtuig: «Politiek moet actie ondernemen»

De trein is in Europa gemiddeld twee keer zo duur als het vliegtuig en op sommige trajecten is de trein zelfs dertig keer duurder dan het vliegtuig. De Europese spoorwegen worden benadeeld door oneerlijke belastingen in het voordeel van luchtvaartmaatschappijen, ten koste van het klimaat. Dat blijkt uit een nieuwe analyse door Greenpeace Midden- en Oost-Europa.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Greenpeace vergeleek de vlieg- en treintickets van 112 verschillende Europese routes op 9 verschillende tijdstippen. «Dit rapport laat zien in welke mate Europese burgers worden aangemoedigd om te vliegen», zegt Herwig Schuster, expert mobiliteit bij Greenpeace. «Luchtvaartmaatschappijen profiteren van oneerlijke belastingvoordelen. Vooral lowcostmaatschappijen benutten alle mazen in het net om vluchten tegen schandalig lage prijzen aan te bieden.»

Vluchten van tien euro bestaan volgens de milieuorganisatie alleen omdat anderen de échte kosten betalen: onzekerheid voor de werknemers, klanten die veel extra kosten betalen, lokale overheden die subsidies geven met belastinggeld. «In het belang van de planeet en van ons allemaal moeten politici actie ondernemen om deze trend te keren», benadrukt Schuster.

België derde duurste land voor treinreizen

Voor routes vanuit België kosten treintickets gemiddeld 2,6 keer meer dan vliegtickets. Dat maakt ons land volgens Greenpeace het op twee na duurste land voor treinreizen, na het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

Een treinticket voor het traject Madrid-Brussel kost 15 keer zoveel als een vliegticket. Dat is het op drie na grootste prijsverschil uit het onderzoek van de milieuorganisatie. De route met het grootste prijsverschil is die tussen Londen en Barcelona: de trein kan maar liefst 30 keer duurder zijn dan het vliegtuig. En slechts 23 van de 112 onderzochte Europese routes zijn (bijna) altijd goedkoper per trein dan per vliegtuig.

Klimaattickets

Lagekostenmaatschappijen exploiteren 79% van de geanalyseerde routes en zijn in de meeste gevallen goedkoper dan de trein met hun «oneerlijke en agressieve prijsstrategieën». Soms bieden ze zelfs goedkopere transfervluchten aan dan maatschappijen die rechtstreekse vluchten uitvoeren voor dezelfde routes, waardoor ze tot tien keer meer broeikasgassen uitstoten. «Zo krijgen reizigers de absurde optie om goedkoop van Londen naar Brussel te vliegen, met een tussenstop in Denemarken», zegt Schuster.

Om het spoor betaalbaarder dan het vliegtuig te maken, roept Greenpeace nationale regeringen op om klimaattickets in te voeren. «Dat zijn betaalbare en eenvoudige tickets die geldig zijn op alle vormen van openbaar vervoer in een land of een bepaalde regio, inclusief alle treinen en vervoer over de grenzen heen», aldus Schuster.

Klimaattickets kunnen volgens Greenpeace onder andere worden gefinancierd door belastingen op de overwinsten van olie- en gasbedrijven, de geleidelijke afschaffing van milieuschadelijke subsidies of door een eerlijk belastingsysteem op basis van CO2-uitstoot. «Tegelijkertijd moet er een einde komen aan de subsidies voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens, te beginnen met de geleidelijke afschaffing van de belastingvrijstellingen voor kerosine», benadrukt Schuster.

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be