«Vernederend» en «wereldvreemd»: nieuw logo van Australische vrouwenorganisatie zet kwaad bloed

Het nieuwe logo dat de vrouwenorganisatie van de Australische overheid heeft voorgesteld, zet kwaad bloed. Volgens criticasters heeft het paarse logo de vorm van een penis. Tegenstanders noemen de creatie «kinderachtig» en «vernederend».

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

In Australië is een relletje ontstaan over het nieuwe logo van het Women’s Network, een overheidsorganisatie die zich inzet voor gelijke kansen voor zijn leden. De organisatie helpt ook bij het uitvoeren van het actieplan van de overheid rond gendergelijkheid, integratie en diversiteit. Het is naar eigen zeggen een «inclusieve, op vrijwilligers gebaseerde organisatie die door leden, voor leden is opgebouwd».

Het nieuwe logo lijkt met een beetje fantasie de vorm te hebben van het mannelijke geslachtsorgaan. Yumi Lee, CEO van het Older Women’s Network, een ouderenorganisatie van de Australische overheid, noemde het logo «belachelijk» en «beledigend». «Het illustreert gewoon hoe wereldvreemd ze zijn», vertelde ze aan SBS News. «Het is vernederend en een enorme klap in ons gezicht.»

«Het doel van het netwerk om de 'aspiraties' of de 'dromen' van culturele verandering mogelijk te maken is zo zielig en het past bij het logo», voegde Lee daar nog aan toe. «Vrouwen zijn overstuur en boos. Het kan ons niet schelen of jullie dit voor iets anders gebruiken. Gebruik het alleen niet voor het Vrouwennetwerk. We zijn erg boos over hoe weinig ze aan vrouwen hebben gedacht. Het logo symboliseert alles wat mis is aan de benadering van deze regering met betrekking tot vrouwenkwesties.»

«Regering staat vijandig tegenover vrouwenkwesties»

Jess Lane, oprichtster van Women for Australia, een organisatie die de stem van Australische vrouwen wil versterken, was eveneens verbijsterd over het logo van het Women’s Network. «Ik dacht dat gendergelijkheid in Australië een dieptepunt had bereikt met de zelfbenoeming van Tony Abbott tot minister van Vrouwenzaken. Maar na het nachtmerriejaar dat geweest is, hebben we een nieuwe winnaar! Een logo voor het Women’s Network dat overduidelijk op een fallus lijkt, goedgekeurd door een regeringsdepartement. Ik lachte, natuurlijk. Anders had ik gehuild», vertelde ze op SBS News.

«Deze laatste blunder is, helaas, volledig symptomatisch voor een regering die niet alleen toondoof en onverschillig, maar ook ronduit vijandig staat tegenover vrouwenkwesties in Australië.»

Senator Larissa Waters van de Groenen in Queensland omschreef het logo als «zielig en kinderachtig, maar volledig te verwachten van deze giftige jongensclub van een regering». De regering van premier Scott Morrison kwam al herhaaldelijk onder vuur te liggen vanwege haar behandeling van vrouwen.

De regering verklaarde intussen dat het logo intern was ontworpen. «Voor dit werk zijn geen externe aanbieders ingeschakeld», luidde de verklaring.