WTF. Brandweer heeft 22.000 liter water nodig om brandende Tesla geblust te krijgen

De Californische brandweer had een dikke week geleden liefst 22.700 liter water nodig om een brandende Tesla Model S te blussen. De batterij van de elektrische auto ontbrandde spontaan tijdens het rijden op een drukke Amerikaanse snelweg.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De Tesla vloog eind januari in brand tijdens het rijden op de drukke Highway 50 in Rancho Cordova, net buiten Sacramento. Volgens de brandweer was er niets mis met de auto voordat die in vlammen opging. De bestuurder, die plots rook uit zijn motorkap zag komen, kwam met de schrik vrij.

Brandweerlieden van het korps van Sacramento hadden 22.700 liter water nodig om de brandende Tesla te blussen. Ter vergelijking: om een brandende benzine- of dieselwagen te blussen is doorgaans minder dan 2.000 liter water nodig. Op foto’s is te zien hoe de motorkap van de Tesla volledig uitgebrand is. Het is onduidelijk wat de brand heeft veroorzaakt.

Groter risico op brand

Het was niet de eerste keer dat de brandweer van Sacramento moest uitrukken voor een brandende Tesla. In juni vorig jaar schoot een witte Tesla in brand op een sloopterrein in Rancho Cordova, nadat de auto daar wekenlang had gestaan na een botsing. Tijdens het blussen wakkerde de accu van de Tesla het vuur telkens weer aan, waardoor er gigantisch veel water nodig was.

Uiteindelijk groeven de brandweerlieden een kuil, dumpten de brandende auto erin en vulden de put met water, waardoor het batterijcompartiment effectief werd ondergedompeld. De techniek werkte, maar er werd wel 17.000 liter aan bluswater gebruikt – ongeveer dezelfde hoeveelheid als voor een woningbrand.

Volgens de Britse tabloid Daily Mail lopen Tesla-batterijen een groter risico op brand door de lithium-iontechnologie die ze gebruiken; een relatief nieuwe technologie in de auto-industrie. Lithium-ionbatterijen laden sneller op maar kunnen bij beschadiging ontzettend hoge temperaturen bereiken.