De school van de toekomst
Voor zijn idee gaat Henry Arnal uit van twee vaststellingen: er zijn te veel schoolverlaters zonder diploma onder de Brusselse jongeren (4% meer dan het nationale gemiddelde) en 28% van de jongeren is werkloos, zelfs wanneer ze een diploma op zak hebben. Met zijn project Réunir pour réussir (samenbrengen om te slagen) wenst de specialist in projectmanagement, die heel actief is in de verenigingssector, mensen in contact te brengen die elkaar nooit zouden ontmoeten. Hij baseert zich op een Amerikaans model om een platform op te richten dat ondernemingsprojecten groepeert. Een bedrijf zoals Proximus wil bijvoorbeeld een doelgericht aanbod voor jongeren. Dan zou het een van zijn werknemers kunnen detacheren om met een jongere en een student samen te werken om zijn content, communicatie enzovoort te bepalen.
De ambitie van Henry is om van zijn platform een soort school van de toekomst te maken. Zijn deelname aan Wij zijn de toekomst brengt hem weliswaar onder de aandacht, toch is de initiatiefnemer ook op zoek naar partners, en niet noodzakelijk financiële partners. Het kunnen ook scholen, universiteiten en bedrijven zijn die in zijn initiatief geïnteresseerd zijn. Ik denk dat Wij zijn de toekomst ons gestimuleerd heeft om iets concreets te verwezenlijken. In België is er geen toegang tot een makkelijke' financiering waardoor je risico's kan nemen, vooral op lokaal vlak. Hij hoopt dat Réunir pour réussir na de begeleiding die hij via het programma van de Koning Boudewijnstichting zal krijgen, goed gelanceerd zal zijn.