Bejaard koppel moet 110 pond betalen aan Ryanair nadat ze verkeerde vliegtickets downloadden: «Beschamend»

Een bejaard Brits koppel heeft er een dure reis op zitten. Bij hun vertrek op de luchthaven moesten ze plots 110 pond (zo’n 128 euro) ophoesten omdat ze zich ingecheckt hadden op de verkeerde vlucht. Ze hadden per ongeluk enkel de tickets gedownload voor hun terugkeer naar Londen, in plaats vande tickets voor hun heenvlucht naar Frankrijk.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De 79-jarige Ruth Jaffe en 80-jarige Peter Jaffe vlogen van Stansted, vlakbij Londen, naar Bergerac. Op BBC Radio 4 getuigden ze over hun onaangename vlucht met Ryanair. Ze vonden de website «erg verwarrend», maar waren ervan overtuigd dat ze de correcte tickets in handen hadden. Pas op de luchthaven werd duidelijk dat ze alsnog in de mist gingen. «Op de luchthaven vertelden ze mij om naar de helpdesk van Ryanair te gaan om een boarding pass te halen. Daar rekenden ze ons elk 55 pond aan. Ik was geschokt», vertelde Ruth.

Ze betaalden het bedrag, maar het incident had hen danig van streek gebracht. Bovendien is haar echtgenoot niet meer goed te been, waardoor het hollen van de ene kant van de luchthaven naar de andere kant maar moeizaam verliep.

«Schaam je»

Ook hun dochter was aangedaan van het incident. Op Twitter schreef ze een woedend bericht gericht aan Ryanair. «Mijn moeder beging een oprechte vergissing. 110 pond voor twee stukjes papier die op één minuut gemaakt werden. Schaam je», schreef ze. «Je zei dat ze niet naast haar echtgenoot met een handicap zou kunnen zitten als ze niet bijbetaalde. Alsnog zaten ze apart, zelfs nadat ze 110 pond betaalden.»

De post werd al 13 miljoen keer bekeken, en leidde tot een strotvloed aan klachten en frustraties over de lagekostenmaatschappij.

Geen compensatie

Ryanair zelf weigert om een compensatie te geven. In een statement menen ze dat ze simpelweg het beleid volgen. «Alle passagiers die met Ryanair reizen stemmen ermee in om online in te checken voordat ze op de luchthaven van vertrek aankomen. Alle passagiers krijgen 24 uur voor vertrek een e-mail/sms om hen eraan te herinneren dit te doen. We betreuren dat deze passagiers die herinnering genegeerd hebben en niet online hebben ingecheckt.»

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be