Elon Musk wijst met vinger naar joodse antihaat-organisatie voor verminderde inkomsten

Het lijkt onmogelijk om Elon Musk, de eigenaar van o.a. Tesla en X (vroeger Twitter), langer dan een week niet in de media te zien. En deze week is geen uitzondering. Musk is gefrustreerd door de sterk dalende advertentie-inkomsten van het social media platform X. Volgens hem is dat de schuld van de Anti-Defamation League (ADL), een joodse organisatie die zich inzet tegen haatspraak.

door
Redactie online
Leestijd 2 min.

Sinds Musk het bedrijf overnam eerder dit jaar zijn de advertentie-inkomsten met 60% gedaald. «Voornamelijk als gevolg van de druk op adverteerders door de ADL», volgens Musk zelf.

De uit Zuid-Afrika afkomstige miljardair voelt zich geviseerd en valselijk beschuldigd van antisemitisme. Musk noemt zichzelf «voor de vrijheid van meningsuiting», maar tegen antisemitisme «van welke aard dan ook.» En toch merkt ADL op dat berichten over intimidatie en extremistische inhoud op het platform sterk zijn toegenomen sinds de overname door de Tesla-topman.

Online haatcampagne

ADL beweert dat er op X een online haatcampagne aan de gang is. Ditsinds ADL een ontmoeting hadmet de top van het bedrijf. Volgens hen was die ontmoeting niet goed verlopen.

Musk heeft sinds de overname van het toenmaligeTwitter flink gesneden in de kosten van het bedrijf en een groot deel van het personeel ontslagen. Hoewel X zijn advertentie-inkomsten op de Amerikaanse markt niet langer hoeft terug te brengen naar de eerdere niveaus om te overleven, zou het volgens Musk wel «fijn zijn» om die verkoopcijfers terug te zien komen.

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be