10 jaar FixMyStreet: Brusselaars maakten al meer dan 400.000 meldingen

Het Brusselse platform FixMyStreet, dat gebruikt wordt als meldpunt voor beschadigingen aan de openbare ruimte, bestaat 10 jaar. In die periode ontving het meer dan 400.000 meldingen, waarvan bijna 100.000 in het afgelopen jaar 2022. Dat meldt Brusselse minister van Digitalisering Bernard Clerfayt (DéFI) in een persbericht.

door
Belga
Leestijd 1 min.

Het opzet van FixMyStreet is dat burgers en professionals zelf incidenten kunnen melden door simpelweg een foto te nemen en die te delen. Het kan gaan om kapotte wegen of stoepen, sluikstorten, graffiti of zelfs achtergelaten voertuigen. Van alle 435.440 meldingen in de afgelopen tien jaar kwamen er 247.612 van burgers en 199.305 van professionals zoals bijvoorbeeld wijkagenten of gemeenschapswachten.

Opmerkelijke groei

De evolutie van het gebruik van FixMyStreet is opmerkelijk. In 2013 werden amper 6.997 incidenten geregistreerd, maar in 2022 waren er 97.123 meldingen, wat een stijging is van 28% in vergelijking met 2021. Incidenten in verband met openbare netheid staan bovenaan de lijst met 51.534 in 2022 en 222.405 op 10 jaar tijd. Op de tweede plaats staan meldingen over onderhoud van de openbare weg met 16.293 in 2022 en 93.715 sinds 2013.

«FixMyStreet is het perfecte voorbeeld van wat technologie kan toevoegen om het dagelijks leven van de Brusselaars te verbeteren», stelt minister Clerfayt.

Uitbreiding

De gebruiksvriendelijkheid van FixMyStreet wordt intussen uitgebreid. De burgers kunnen een historiek van alle gemelde incidenten raadplegen, zodat ze die kunnen updaten of delen. Tegelijkertijd zal het mogelijk zijn om op een kaart in real time de gemelde incidenten in de buurt te zien om dubbele meldingen te vermijden.