Sportpaleis mikt op 60% duurzaam vervoer: «Geen overbodige luxe»

Het Antwerpse stadsbestuur heeft in samenwerking met de uitbater van het Sportpaleis en de Lotto Arena een nieuw evenementenvervoersplan opgesteld voor de site. Het wordt de ambitie om 60% van de bezoekers te laten kiezen voor duurzaam vervoer. De recente opening van drie park-and-ride zones kunnen daartoe bijdragen, stelt de stad.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Het bestaande plan uit 2013 sprak nog van 50% duurzaam vervoer, nu wordt de lat dus op 60% gelegd. Dat lijkt gezien de aanhoudende mobiliteitsproblemen in de omgeving bij grote evenementen geen overbodige luxe te zijn. «Wij hebben hier hetzelfde belang als onze buren: als onze bezoekers op een vlotte manier de site kunnen bereiken, betekent het ook dat de buurt weinig of geen overlast heeft», zegt Jan Van Esbroeck van het Sportpaleis.

Zachte weggebruikers

De stad en het Sportpaleis zien vooral nog potentieel in het gebruik van park-and-rides, maar ook in de (elektrische) fiets. «Vanuit elk van de nieuwe park-and-rides is het Sportpaleis eenvoudig met de tram en of bus bereikbaar», zegt Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). «Ook moedigen we fietsen aan, zie de upgrade die de Noordersingel de afgelopen jaren kreeg. Op lange termijn plannen we de afbraak van het Ringviaduct en overkapping van de snelweg, zodat de hele site nog beter bereikbaar wordt voor zachte weggebruikers.»

Tot het plan hoort ook nog een uitbreiding van het aantal fietsenstallingen indien nodig en het voorzien van een beveiligde stalling voor elektrische fietsen. Met bezoekers zal er gerichter worden gecommuniceerd over hun vervoersmogelijkheden, in functie van hun profiel. De samenwerking met De Lijn, met onder meer gratis vervoer met het toegangsticket van het Sportpaleis en extra trams bij grote evenementen, blijft ook behouden.