Een vijfde van Vlaamse automobilisten zegt gsm te zullen blijven gebruiken achter stuur

Zowat 17 procent van de Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 54 jaar geeft aan hun gsm te zullen blijven gebruiken tijdens het rijden, wat verboden is. Dat blijkt uit een bevraging bij 454 automobilisten uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft daarom opnieuw de campagne ’Focus op de weg’ gelanceerd, dit keer niet alleen voor autobestuurders maar ook voor fietsers.

door
Redactie Online
Leestijd 3 min.

De ‘Focus op de weg’-campagne, die in februari liep, heeft volgens nieuwe cijfers van de VSV zijn vruchten afgeworpen. Zo verbindt 45 procent van de Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 54 jaar elke rit de gsm met de auto, blijkt uit een bevraging die de VSV in maart liet uitvoeren. Voor de campagne was dat 38 procent. Ook geeft 35 procent aan spraaktechnologie te gebruiken om berichten te laten voorlezen, voor de campagne was dat nog 26 procent.

Desalniettemin zegt 17 procent van de bestuurders de gsm te zullen blijven vastnemen achter het stuur, ondanks het verbod. «Met je smartphone bezig zijn in het verkeer is vragen om problemen», zegt minster Peeters. «En dat geldt trouwens niet alleen in de wagen, maar ook op de fiets.»

Fietsers

Aparte cijfers voor fietsers in Vlaanderen ontbreken, maar internationaal onderzoek gecoördineerd door Vias Institute, wijst uit dat 22,5 procent van de Belgische fietsers wel eens berichten checkt tijdens het rijden, een cijfer dat hoger ligt dan het Europese gemiddelde van 19 procent. Fietsers die elke rit elektronische apparatuur bedienen, hebben 40 procent meer kans op een ongeval dan fietsers die dat nooit doen. Daarom wordt de campagne ’Focus op de weg’ nu ook uitgerold voor fietsers, nu als ’Focus op de weg, niet op je gsm’.

«Als fietser met je telefoon bezig zijn heeft sowieso een negatieve impact op je veiligheid in het verkeer: je ziet niet alles, je hebt minder controle over je stuur en daardoor loop je meer kans op valpartijen, ongevallen en schade», aldus minister Peeters. «Laat die gsm daarom in je broekzak, jas of tas zitten, en focus net zoals alle andere weggebruikers op de weg.»

Nog tot eind juni hangen er in heel Vlaanderen wegaffiches met de slogan ‘Focus op de weg, niet op je gsm’. Specifiek voor fietsers is er een YouTube-video met influencer Gerben Tuerlinckx en een reeks online advertenties met boodschappen als ‘Stuur met je fiets, niet met je gsm’ en ‘Check onderweg het verkeer, niet je meldingen’. Zowel de video als de advertenties zijn te zien op Facebook en TikTok.

Controleacties

Op woensdag 24 en donderdag 25 mei organiseren de federale politie en tal van lokale politiezones opnieuw grootscheepse controleacties op gsm-gebruik achter het stuur, en ook buiten die periode vinden er uiteraard controles plaats. Voor alle duidelijkheid: je telefoon gebruiken tijdens het rijden mag enkel als het toestel in een geschikte houder zit. Die regel geldt voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers. Overtreders riskeren een onmiddellijke inning van 174 euro plus administratieve kosten.

Bij dagvaarding voor de politierechtbank kan de rechter boetes tot 4.000 euro opleggen, en ook een verval van het recht tot sturen behoort tot de mogelijkheden. Beginnende bestuurders moeten minstens het theorie- of praktijkexamen opnieuw afleggen alvorens ze opnieuw mogen rijden. Bij herhaling gelden nog strengere straffen.

De online panelbevraging werd in maart 2023 uitgevoerd bij 454 autobestuurders tussen 18 en 54 jaar in Vlaanderen door Ipsos in opdracht van de VSV.