Nooit meer keuzestress dankzij Uniqlo
Een T-shirt kopen bij Uniclo is geen sinecure, aangezien er doorgaans wel 600 verschillende stuks ten toon gespreid worden in een winkel van het modemerk. De Japanse keten heeft nu een unieke oplossing gevonden en schakelt neurowetenschappen in om klanten te helpen bij het kiezen van nieuwe kledij.
Tinder voor T-shirts
Hoe gaat dit concreet in zijn werk? Bezoekers krijgen een speciale hoofdtelefoon en moeten naar tien korte video's kijken. Terwijl filmpjes van een regenachtige dag in het stad, slaperige katjes of een man die op de top van een berg staat afgespeeld worden, kan de hoofdtelefoon de hersenactiviteit meten en vijf variabelen onderscheiden: interesse, concentratie, stress, slaperigheid en in hoe verre de klant de films leuk vindt. Op basis daarvan wordt de gemoedstoestand bepaald en de perfecte T-shirt gekozen. De Australische komiek en auteur Benjamin Law doopte dieze techniek daarom al lachend "Tinder voor T-shirts".
Deze zogenaamde 'UMood' analysetechniek werd ontwikkeld door het Japanse bedrijf Dentsu ScienceJam. De hoofdtelefoon is op zijn beurt gemaakt door Neurosky en kan door iedereen gekocht worden.
Foto's Uniqlo
Deze nieuwe winkelervaring wordt eerst getest in een winkel in Sydney. «Maar als deze techniek aanslaat, gaan we het ook invoeren in andere winkels in Australië en uiteindelijk in andere landen», zei Tracy Lang, ceo van Uniqlo marketing, tegen Australische media. «Het is niet de bedoeling om gegevens van klanten op te slaan, maar wel om de winkelervaring te verbeteren», benadrukt ze nog.
.@mrbenjaminlaw having his brain read for fashion. pic.twitter.com/H8Z77kl2b7
Ariel Bogle (@arielbogle) 6 oktober 2015