"Slechte stiptheid kan en mag niet zomaar afgeschoven worden op externe oorzaken"

door
Belga
Leestijd 2 min.

CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh vindt dat de slechte stiptheidscijfers op het spoor "niet zomaar kunnen en mogen worden afgeschoven op externe oorzaken". Amper 49,1 procent van de Belgische treinen reed vorig jaar met een vertraging van minder dan één minuut, schrijft De Tijd vandaag. Ook de officiële statistieken, waarbij treinen op tijd rijden als ze minder dan zes minuten vertraging hebben, tonen een daling van de stiptheid. Uit nooit eerder gepubliceerde spoorcijfers blijkt dat minder dan de helft van de treinen vorig jaar op tijd reed, wat betekent dat ze minder dan één minuut vertraging hadden. Vooral in de piekuren is de situatie dramatisch: tussen 6 en 9 uur 's ochtends rijdt 40,7 procent van de treinen op tijd, in de avondspits zakt dat onder de 40 procent.

De cijfers tonen aan dat de stiptheid op het spoor eigenlijk nog een pak lager ligt dan wat de stiptheidscijfers van de NMBS en Infrabel zelf laten uitschijnen. Volgens de officiële cijfers - waarbij een trein op tijd rijdt als hij met minder dan 6 minuten vertraging aankomt op de eindbestemming - reed 87,2 procent van de treinen vorig jaar op tijd. Dat is een lichte daling in vergelijking met 2017.

"Wat het buikgevoel van menig pendelaar al aangaf, wordt nu ook bevestigd", zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. "We zien dat de stiptheid op elk uur van de dag daalt: zowel in de ochtend- en avondspits, als in het weekend en de daluren."

Volgens Van den Bergh spelen verschillende factoren een rol, maar ligt de verslechtering zeker ook aan zaken waar de NMBS en Infrabel zelf verantwoordelijk voor zijn. "De slechte stiptheid kan en mag niet zomaar afgeschoven worden op externe oorzaken", zegt hij. Hij verwijst ook naar het aandeel oorzaken door derden, dat gelijk blijft op 41,5 procent.

De CD&V'er pleit er bij bevoegd minister François Bellot (MR) voor om een nieuw beheerscontract op te stellen met duidelijke afspraken rond stiptheid. "De robuustheid van het NMBS-vervoersplan met betrouwbare reistijden, is essentieel. Het is belangrijk dat reizigers en pendelaars kunnen afgaan op juiste informatie en hun traject juist kunnen inschatten."

In de Kamercommissie Infrastructuur staan vandaag de hele dag hoorzittingen gepland. De vakbonden en CEO's Sophie Dutordoir en Luc Lallemand tekenen present.

bron: Belga