Mattel lanceert eerste barbiepop met syndroom van Down: «Grote stap vooruit»

Mattel heeft woensdag zijn allereerste barbiepop met het syndroom van Down gelanceerd. Zo wil het speelgoedmerk een meer representatief aanbod van poppen creëren. Gezicht van de campagne is model Ellie Goldstein, de eerste persoon met het syndroom van Down die al voor Gucci mocht poseren. «Dit betekent veel voor mij», reageert ze.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De nieuwe barbiepop maakt deel uit van de Fashionista-collectie. Die reeks poppen bestaat sinds 2022, en wil meer diversiteit creëren. Zo zijn er poppen met hoorapparaten of protheses. Mattel wil dat «ieder kind zichzelf in Barbie kan herkennen.»

Nauwkeurige details

De barbiepop met het syndroom van Down werd ontwikkeld in samenwerking met de National Down Syndrome Society (NDSS), de Amerikaanse vereniging voor mensen met het syndroom van Down. Experts hebben geprobeerd om samen met Mattel een zo accuraat beeld mogelijk te scheppen van het syndroom. Zo hebben de poppen onder andere een langere romp, amandelvormige ogen, kleinere oren en een plattere neusbrug. Ook dragen ze roze orthesen om hun enkels en voeten te ondersteunen. Een extra detail is de roze ketting met drie chromosomen, een verwijzing naar het extra 21ste chromosoom dat kenmerkend is voor het syndroom van Down.

Grote stap vooruit

«Het betekent veel voor mij dat kinderen zullen kunnen spelen met de pop. Zo leren ze dat iedereen anders is», zegt de 21-jarige Ellie Goldstein. «Ik ben trots dat Barbie mij koos om de pop aan de wereld te tonen.»

«Dit betekent erg veel voor onze gemeenschap», klinkt het ook bij Kandi Pickard, hoofd van NDSS. «Deze barbiepop herinnert er ons aan dat we de kracht van representatie nooit mogen onderschatten. Dit is een grote stap vooruit.»