Acht op de tien Vlamingen vertrouwen internetbedrijven niet met hun persoonlijke data

Acht op de tien Vlamingen vertrouwen internetbedrijven niet met hun persoonlijke data. Dat blijkt uit de eerste editie van de SolidMonitor, een online survey uitgevoerd bij 2.500 Vlamingen. Twee derde van de Vlamingen ziet een persoonlijke datakluis als een waardevolle oplossing voor het probleem.

door
Belga
Leestijd 2 min.

De SolidMonitor sluit aan bij de Digimeter die onderzoekscentrum Imec jaarlijks laat uitvoeren. De Digimeter peilt naar de digitale gewoonten van de Vlaming. Uit die onderzoeken bleek al dat een merendeel van de Vlamingen zich stoort aan het gebrek aan transparantie bij bedrijven die data over hen verzamelen.

Het nieuwe onderzoek via de SolidMonitor bevestigt die trend, en bevraagt de respondenten ook dieper over privacy, persoonlijke data en datakluizen. Uit de SolidMonitor blijkt dat 77 procent van de Vlamingen ervan overtuigd is dat internetbedrijven niet het beste voorhebben met de gegevens die ze verzamelen, en dat ze vooral bezig zijn met hun eigen gewin.

Online privacy

63 procent van de ondervraagden toont zich bezorgd om zijn online privacy, 73 procent stoort zich aan het feit dat bedrijven niet transparant zijn over welke gegevens ze bezitten en verzamelen en 72 procent gaat akkoord met de stelling dat je als burger geen controle meer hebt over welke persoonlijke informatie verzameld en gebruikt wordt. Het zet bijna een kwart van de Vlamingen ertoe aan om digitaal volledig af te haken en de strijd om hun persoonlijke data te beschermen volledig op te geven.

Datakluis

Tegelijk geeft het onderzoek aan dat een persoonlijke datakluis een gevoel van controle zou geven aan twee op de drie Vlamingen. In zo’n datakluis kunnen mensen hun persoonlijke gegevens opslaan, en beslissen met wie ze die, al dan niet tijdelijk, willen delen. Het is een soort virtuele ‘kast’ waarvan enkel de individuele burger via een app de sleutel heeft. Zo heeft hij of zij de volledige controle over zijn of haar persoonlijke data.

«Data heeft een imagoprobleem. De internationale en recent ook lokale datalekken kan je daar moeilijk los van zien», zegt professor Raf De Wolf (Imec en UGent). «Tegelijk willen mensen paradoxaal genoeg wel de vruchten plukken van alles wat mogelijk wordt door data te delen. Denk maar aan administratieve verlichting bij een verhuis, online solliciteren of energiecontracten vergelijken. De oplossing is: data delen op een radicaal andere manier, met méér controle en transparantie en met heldere voordelen voor de burger. Een persoonlijke datakluis is zo’n radicaal andere manier.»

Bijna de helft van de respondenten van de SolidMonitor (49 procent) ziet zichzelf een persoonlijke datakluis gebruiken in de nabije toekomst.