Belg is voor duurzame mobiliteit, maar verwacht goede omkadering

70 procent van de Belgen is voorstander van een duurzamere mobiliteit. De fiets is het symbool van de zachte mobiliteit voor de meerderheid van de Belgische weggebruikers. De Belgen worden vooral afgeremd door de kostprijs en het gebrek aan laadstations om een elektrische wagen aan te schaffen. Dat blijkt uit de eerste mobiliteitsbarometer van Europ Assistance.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De organisatie wilde peilen naar de perceptie van de Belgen ten aanzien van de mobiliteitsproblematiek en liet daarvoor een enquête uitvoeren tussen 15 en 22 december 2021 bij 1.005 personen verblijvend in België. Daaruit blijkt dat 70 procent van de Belgen voorstander is van een duurzamere mobiliteit. 39 procent van de bevolking is enthousiast over de politieke beslissingen inzake duurzame mobiliteit.

Ecologie voorop

Ecologische overwegingen zijn de belangrijkste drijfveer om een elektrisch voertuig te kopen (24 procent). De Belgen worden vooral afgeremd door de kostprijs (77 procent) en het gebrek aan laadstations (54 procent). Ze zouden meer geneigd zijn hun gewoontes te veranderen als er meer financiële stimulansen en een aangepaste infrastructuur - met inbegrip van laadpalen - zouden zijn.

De fietsen zijn het symbool van de zachte mobiliteit voor de meerderheid van de Belgische weggebruikers (76 procent), gevolgd door verplaatsingen te voet (70 procent). De Belgen maken voornamelijk gebruik van de zachte mobiliteit voor hun vrijetijdsbesteding (61 procent) en privéverplaatsingen (56 procent). Slechts 39 procent van de respondenten maakt gebruik van de zachte mobiliteit voor het werk.

Moeilijke overgang

Drie op de vier Belgen (74 procent) zien de bevordering van zachte mobiliteit, zoals de promotie van alternatieve vervoermiddelen, wel als een mogelijke belemmering van hun toekomstige dagelijkse mobiliteit. Meer dan de helft van hen (53 procent) zegt dat deze overgang moeilijk zal zijn. Dit geldt des te meer voor de oudere leeftijdsgroep (55-plussers) en de mensen die buiten de verstedelijkte gebieden wonen.

Europ Assistance merkt op dat de fiets kans maakt om het vervoermiddel van de toekomst te worden waarop de beleidsmakers en de privésector resoluut moeten inzetten. De huidige en toekomstige uitdagingen voor de overheid en de privésector zijn aanzienlijk. Het publiek moet beter worden ondersteund bij deze duurzame verandering, zowel via actie op het terrein (infrastructuur, laadpalen...) als via financiële stimulansen.