Belgische steden doen nog te weinig voor «schone, actieve mobiliteit»

De grootste Belgische steden hebben nog een hele weg af te leggen om te komen tot een «schone, actieve en gedeelde mobiliteit». Dat concludeert de Clean Cities Campaign, een coalitie van Europese ngo’s, uit een vergelijkende studie van Europese steden. Gent haalt een gemiddelde score van 58,7 procent en prijkt op de zevende plaats van 36 steden, Brussel staat negende, Antwerpen (18) en Luik (22) zitten in het middenveld.

door
Redactie Online
Leestijd 1 min.

De steden in de studie werden beoordeeld op vijf criteria: ruimte voor zwakke weggebruikers, verkeersveiligheid, toegang tot klimaatvriendelijke vervoersmiddelen, beleidsmaatregelen zoals lage-emissiezones, en luchtkwaliteit. De scores van de Belgische steden lopen in die categorieën sterk uiteen. Zo scoort Gent bijvoorbeeld goed op ruimte (60 procent) en klimaatvriendelijke mobiliteit (70 procent), maar een pak minder op verkeersveiligheid (43 procent). Brussel haalt amper 40 procent op ruimte, maar wel 79 procent op verkeersveiligheid.

Werk aan de winkel

«Dit rapport toont aan dat Belgische steden meer moeten doen om hun burgers in staat te stellen over te schakelen op actieve en gezonde mobiliteitsoplossingen», vindt Marie-Charlotte Debouche, Clean Cities Campaigner in België. «Vooral Brussel moet zijn inspanningen ter bestrijding van de congestie voortzetten. Luik moet voorrang geven aan actieve vervoerswijzen en vervuilende voertuigen aanpakken.» Oslo, Amsterdam en Helsinki palmden trouwens de top drie in.