Binnenkort kun je weer vooraan opstappen op trams en bussen van MIVB

Op de bussen en de oudere trams van de Brusselse openbaar vervoersmaatschappij MIVB gaan de voorste deuren vanaf maandag 4 april weer open. Sinds de uitbraak van corona was dat niet meer mogelijk om het besmettingsgevaar voor de bestuurder te minimaliseren. Ook bij De Lijn zijn er voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis veranderingen op til: vanaf april zal worden gecontroleerd op zwartrijden zoals voor de crisis. Tijdens de pandemie piekte het zwartrijden, mede door het feit dat de reizigers achteraan moesten opstappen.

door
Belga
Leestijd 3 min.

«Alle deuren van de voertuigen kunnen vanaf maandag opnieuw gebruikt worden door de reizigers», zegt An Van hamme, woordvoerster van de MIVB. Tijdens de hele coronaperiode was het op bussen en sommige trams niet mogelijk om langs de voorste deur in te stappen en mocht de eerste rij zitjes ook niet gebruikt worden. In de metro zit de bestuurder geïsoleerd en bleven alle toegangsdeuren in gebruik.

Tickets kopen bij de buschauffeur behoort ook tot het verleden. De MIVB voerde een tijd geleden al het contactloos betalen in voor wie geen abonnement of meerbeurtenkaart heeft. «We behouden hoe het de afgelopen twee jaar is gegaan, mensen kunnen vooral contactloos betalen. Die gewoonte hebben de mensen in de afgelopen twee jaar al aangenomen», stelt Van hamme.

Dinsdag maakt de MIVB nog bekend dat ze vorige week een nieuwe record aan reizigersaantallen bereikte sinds het uitbreken van de coronapandemie.

Zwartrijden indijken

De Lijn gaat vanaf april dan weer opnieuw controleren op zwartrijden zoals voor de coronacrisis. Tijdens de pandemie is zwartrijden naar records gepiekt. In landelijk gebied blijkt 10 tot 15 procent van de reizigers zonder geldig vervoersbewijs te rijden, in steden zoals Gent en Antwerpen loopt dat op tot 50 procent. «Recordcijfers», betreurt De Lijn, die door het zwartrijden heel wat inkomsten verloren ziet gaan. Met dergelijke fraudepercentages gaat het naar schatting om 20 à 30 miljoen euro per jaar die het bedrijf misloopt.

Reden is de coronacrisis. Reizigers dienen nu achteraan op te stappen, waardoor er meer afstand is met de chauffeur en sociale controle wegvalt. Om gezondheidsredenen werd ook gewoon veel minder gecontroleerd. «Vroeger werd zwartrijden als asociaal beschouwd, nu wordt het als normaal gezien», zegt woordvoerder Marco Demerling.

Boete tot 107 euro

De Lijn wil zwartrijden opnieuw indijken. Vanaf april zal worden gecontroleerd zoals voor de crisis, zowel aan de haltes als op de voertuigen. Bedoeling is het aantal controles weer op te drijven richting 1,6 miljoen à 2 miljoen per jaar. «Betalen moet opnieuw vanzelfsprekend worden», klinkt het bij De Lijn. Wie betrapt wordt zonder geldig vervoersbewijs, riskeert boetes van 50 tot 107 euro. Dat geldt ook voor het niet valideren van een abonnement. Voor het niet dragen van een mondmasker loopt de boete op tot 250 euro. Om reizigers bewust te maken dat betalen vanzelfsprekend moet zijn, lanceert de openbaarvervoermaatschappij ook een campagne. Die loopt op de radio, maar ook via sociale media en op de voertuigen van De Lijn.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters reageert tevreden op de plannen van De Lijn. «Ik ben tevreden met de extra controles want zwartrijden is asociaal gedraag. Met extra controles dijken we het zwartrijden in en bovendien bedanken we zo de reizigers die wel correct betalen.»