De Bleeker stelt hardleerse energieleveranciers voor ultimatum: «Mijn geduld is op»

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) geeft energieleveranciers die ondanks herhaaldelijk aandringen en boetes van de Economische Inspectie nog steeds geen performante klantendienst hebben, nog een week de tijd om met een «duidelijk stappenplan» te komen. Als dat er niet komt, stapt ze naar de rechter, zei De Bleeker in ‘De Zevende Dag’ op Eén.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De hoge prijzen voor gas en elektriciteit blijken gepaard te gaan met een toename van het aantal klachten over energieleveranciers. Bij de federale overheidsdienst (FOD) Economie kwamen er dit jaar al 1.634 meldingen binnen. De Ombudsdienst Energie noteerde in de eerste acht maanden van dit jaar twee maal zoveel klachten als in dezelfde periode vorig jaar.

De klachten gaan over het «eindeloos wachten» op een eindfactuur, dixit De Bleeker (foto), maar evengoed over het eigenlijke bedrag van die eindfactuur en de bereikbaarheid van de klantendienst. Een paar weken geleden deed De Bleeker voorstellen aan de sector om problemen op het vlak van transparantie, voorschotten, eindfacturen en terugbetaling te verhelpen. Maar toch is het voor veel klanten nog altijd niet duidelijk hoe hun voorschotfactuur berekend wordt.

«Mijn geduld is op»

Ondanks de boetes tot 80.000 euro waar de klachten bij de Economische Inspectie aanleiding toe kunnen geven, blijken zeven energieleveranciers dus bijzonder hardleers. «Mijn geduld is op. Als er ondanks zo’n boete nog steeds gevolg gegeven wordt aan het oplossen van de vastgestelde inbreuken, zal ik met de collega’s vorderingen instellen en kan ik naar de rechter stappen om op te treden», aldus De Bleeker. Ze geeft de betrokken leveranciers nog een week de tijd om concrete plannen voor te leggen. Het gaat dan onder meer over het verschaffen van meer duidelijkheid over de facturen en het performant maken van de klantendienst.