«Overheden en bedrijven moeten veel meer investeren om transitie naar elektrische auto’s in 2027 mogelijk te maken»

Verscheidene kranten meldden dinsdagochtend dat de Vlaamse regering eraan denkt om de verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen reeds vanaf 2027 te verbieden. Vanaf 2030 zouden de tweedehandswagens volgen. Dat voorstel lokt vanuit verschillende hoeken kritiek uit. Er zullen nog een hoop meer investeringen moeten gebeuren om die deadline te kunnen halen, zegt zowel Touring en Volvo. Oppositiepartij Groen hamert er dan weer op dat ook het openbaar vervoer versterkt moet worden.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Volvo wil op korte termijn enkel nog elektrische voertuigen produceren, maar waarschuwt dat er nog onvoldoende investeringen gebeuren om de klimaatwinst die elektrische auto’s kunnen betekenen, effectief te boeken. De CO2-afdruk van elektrische auto’s is ruim de helft lager dan de variant met een klassieke verbrandingsmotor, maar de energie waarop een elektrische auto aangedreven is, is nog niet duurzaam genoeg om voldoende klimaatwinst te boeken.

«We hebben bewust de beslissing genomen om een volledig elektrische autobouwer te worden en een voortrekker in de industrie», zegt CEO Håkan Samuelsson aan de vooravond van de klimaattop in Glasgow. «Maar we kunnen die transitie onmogelijk alleen voltooien. Overheden en energiebedrijven zullen wereldwijd moeten investeren in duurzame elektriciteit en de nodige laadcapaciteit zodat elektrische voertuigen de belofte van schone mobiliteit kunnen vervullen.»

Randvoorwaarden nog in te vullen

Ook Touring «omarmt de elektrische revolutie», maar de beschikbaarheid van publieke en private laadinfrastructuur, de bevoorradingszekerheid en de energiekost zullen bepalen «of dit plan enige kans op slagen heeft», stelt de organisatie in een reactie. Raken die randvoorwaarden ingevuld, dan kan de elektrische auto op relatief korte termijn de standaardkeuze voor de consument worden, meent Touring.

Touring waarschuwt ook dat het aanbod aan elektrische tweedehandswagens in 2030 nog «absoluut ontoereikend» zal zijn. De organisatie merkt op dat de tweedehandsmarkt met meer dan 600.000 inschrijvingen per jaar beduidend groter is dan de nieuwmarkt. «De occasies van 2030 zijn de auto’s die vandaag nieuw worden ingeschreven. En nauwelijks vijf procent van die nieuwe auto’s zijn vandaag elektrisch?», besluit Touring.

Geen geïsoleerde maatregelen

Stijn Bex van Groen is naar eigen zeggen benieuwd of de maatregel de «haalbaar en betaalbaar»-toets van N-VA zal doorstaan. Tegelijk waarschuwt hij voor geïsoleerde maatregelen. De regering moet volgens hem tegelijk ook investeren in sterk openbaar vervoer en moet kiezen voor een kilometerheffing. Uit studies blijkt dat elektrificatie autorijden aantrekkelijker maakt, voert Groen aan. Indien er dus geen kilometerheffing komt, zullen er nog files bijkomen, denkt de partij.

«Tegelijk pleiten we ook voor hoge ambities voor elektrificatie van openbaar vervoer, zoals de Vlaamse regering al zo vaak aankondigde. Ook de impact van vrachtvervoer kan verminderd worden door in te zetten op slimme stadsdistributie», aldus Bex.