Twitter herlanceert blauwe vinkje maandag: duurder voor iPhone-gebruikers

Na enkele mislukte pogingen, komt Twitter maandag dan toch met zijn nieuwe abonnementsformule en het zogenaamde blauwe vinkje, dat de authenticiteit van de abonnee moet bewijzen. Opmerkelijk: de abonnementsformule wordt duurder voor iPhone-gebruikers die via de IOS App Store inschrijven. Zij betalen 11 dollar per maand, de rest 8 dollar.

door
Belga
Leestijd 2 min.

Waarom de inschrijving meer kost via de IOS App Store is niet duidelijk, mogelijk heeft het te maken met de hogere kosten voor het bedrijf.

Het blauwe vinkje was tot voor kort voorbehouden aan gebruikers van wie Twitter zeker wist dat zij het waren, zoals overheidsdiensten, politici, bedrijven, artiesten en journalisten. Twitter bepaalde wie zo’n symbool kreeg en deelde de vinkjes gratis uit. Na de overname van Twitter door Elon Musk eind oktober beloofde de miljardair dat iedereen een blauw vinkje kon krijgen als hij er maar voor betaalde. Dat zou de dienst democratiseren.

Goud vinkje voor bedrijven

Maar veel mensen maakten daarop misbruik door hun naam aan te passen zodat die leek op die van een bedrijf of bekendheid. Er doken tal van valse accounts op en na enkele dagen sloot Twitter de aanmeldingen voor Twitter Blue.

De herlancering werd eind november al eens aangekondigd en dan weer uitgesteld. Nu lijkt het maandag eindelijk zover. Er zou een «verificatie» komen vooraleer een abonnee het blauwe vinkje krijgt, maar hoe die er zal uitzien is niet bekend. Bedrijven krijgen een gouden vinkje, overheidsorganisaties een grijs.

In de nieuwe abonnementsformule zal het ook mogelijk zijn om een boodschap nog te corrigeren na publicatie.

Langere tweets

Twitter is daarnaast bijna klaar om gebruikers de mogelijkheid te geven meer dan 280 tekens in een bericht te stoppen, aldus Musk in reactie op een bericht van een andere Twitter-gebruiker. Toen Twitter begon, hadden berichten een limiet van 140 tekens. Eind 2017 werd dat verdubbeld naar 280 tekens, wat toen bij gebruikers niet onomstreden was. Als Twitteraars langere berichten wilden plaatsen maakten ze meestal een foto van een tekst die ze in een notitie-app op hun telefoon hadden gemaakt of plaatsten ze een andere afbeelding met tekst. Musk had al eerder aangegeven dat hij daar een einde aan wil maken.