Emoji’s in werkmails worden de norm, ook al veroorzaken die vaak verwarring bij oudere collega’s

Uit een enquête van de chatapplicatie Slack bij 9.400 hybride werknemers over de hele wereld blijkt dat emoji’s steeds meer deel uitmaken van een gewone werkmail. Zo’n zes op de tien werknemers (58%) vindt een e-mail zonder emoji’s incompleet. Uit de enquête blijkt echter ook dat niet alle werknemers het eens zijn over de betekenis van bijvoorbeeld de perzik- en aubergine-emoji.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Samen met het telewerk, neemt ook de digitale communicatie met collega’s toe. Dat is lastig: een overvolle inbox is bij erg veel werknemers een oorzaak van stress. Hoe minder én hoe beknopter de communicatie, hoe beter dus. Niet onlogisch dan dat we met zijn allen emoji’s gebruiken op het werk. Een duim-emoji is tenslotte dubbel zo snel gestuurd als een «komt in orde».

Emoji’s schakelen evenwel nu nog een versnelling hoger, nu er een aanbod is van maar liefst 3.633 verschillende tekens. Zes op de tien werknemers vindt dan ook dat er iets ontbreekt in een e-mail zonder emoji’s. Wereldwijd vinden werknemers gemiddeld dat emoji’s hen helpen om vlotter te communiceren (54%) en met meer nuance (58%). Bovendien vindt 67% van de respondenten dat ze zich dichter en meer verbonden voelen bij mensen die hun emoji-gebruik begrijpen.

Passief-agressief of positief?

Want daar knelt het schoentje soms nog. De jongere generatie is het bijvoorbeeld oneens met de oudere over de betekenis van de blije smiley 🙂. Volgens 38% van de ondervraagden betekent dat blije gezicht ‘zich gelukkig voelen’, terwijl 14% vindt dat die emoji verwijst naar «diepe ergernis en/of wantrouwen». Vooral jongeren zien dat blije gezicht als iets passief-agressief, veeleer dan iets positief. Ook het emojigebruik van Gen Z, waarin aliens, doodshoofden en zeemeerminnen prominente figuren zijn, kan leiden tot misverstanden.

Over verschillende landen heen is er overigens eveneens onenigheid: de perzik-emoji, die iets weg heeft van een kont, wordt in westerse landen gezien als flirterig, maar in Zuid-Korea verwijst het volgens 71% simpelweg naar de vrucht.

Tot slot zijn er ook enkele emoji’s off-limit. De emoji’s van een kusje, tong, drol of aubergine zijn volgens de ondervraagden niet gepast voor op het werk.