Helft van jongeren schaamt zich voor koemelk en andere GEN Z-weetjes

Gen Z’ers: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Het is een vraag die veel buitenstaanders, oftewel mensen geboren voor 1995, zich weleens stellen en waarop ook marketingagentschap MMBSY het antwoord wilde weten. Daarom hielden ze een grote enquête die inzicht moet bieden in het consumentengedrag van Gen Z op vlak van eten en drinken en die leverde enkele interessante resultaten op.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Gezondheid, transparantie en duurzaamheid spelen een grote rol wat betreft voeding voor Gen Z. Ecologie en ethiek staan voorop blijkt uit de enquête en als dat niet het geval is, wordt zo’n informatie over bedrijven gedeeld via sociale media. Lokaal eten draagt de voorkeur weg en prijs is niet per se de bepalende factor voor een aankoop.

Allemaal aan de melkalternatieven

Dat blijkt ook uit hun melkkeuze, want koemelk is voor bijna de helft van de Gen Z’ers not done. 49% van hen voelt zich beschaamd om koemelk te bestellen bij hun koffie en kiest in plaats daarvan voor alternatieven als rijstmelk of havermelk.

Snacken blijkt weer helemaal in te zijn en sommige Gen Z’ers slaan zelfs een hoofdmaaltijd over om meer tussendoor te kunnen eten. 65% geeft wel aan op zoek te zijn naar gezonde snacks, dus het gaat zeker niet alleen om chips en chocoladerepen.

Het leven is duur en dus gaan Gen Z’ers zelf aan de slag. Of het nu gaat om Dalgona-koffies of mocktails: ze proberen ze steeds vaker thuis te maken in hun keuken. Op restaurant gaan is ook niet alles. Wanneer ze toch eens een nieuw adresje uitproberen, doet 86% van de Gen Z’ers dat weleens omdat ze online content over dat restaurant of die bar hebben zien voorbijkomen. Wil je Gen Z’ers aantrekken, dan ben je dus best online sterk aanwezig en besteed je best ook wat aandacht aan de esthetiek van je gerechten en interieur.