Tinder zet eerste stappen op de catwalk

Op de Fashion Week in Parijs, die maandag van start ging, krijgen fashionista’s een wel heel bijzondere samenwerking voorgeschoteld. Daar zijn niemand minder dan dating-app Tinder en het modelabel Koché voor verantwoordelijk, die onverwacht de handen in elkaar hebben geslagen. Op zich liggen hun beide werelden behoorlijk ver uit elkaar, maar ze hebben elkaar gevonden in een unieke prêt-à-porter-collectie. Die combineert streetwear en vakmanschap — twee eigenschappen die het luxe-kledingmerk nauw aan het hart liggen — met de liefdescultuur van Tinder. De ondernemingen hebben bovendien een gemeenschappelijke uitdaging: de idee van gender van zich afschudden.

door
Online redactie
Leestijd 2 min.

Met haar merk Koché slaagt Christelle Kocher er al meer dan 5 jaar in om te verrassen. Dat doet ze door onverwachte concepten te lanceren die luxe koppelen aan vakmanschap en popcultuur. Vandaag vind je die combinatie wel vaker, maar toen ze haar debuut maakte, was het ongezien. Haar samenwerkingen met Paris Saint-Germain, Von Dutch en BUD spreken voor zich. Voor de lente-zomercollectie 2022 pakt het kledingmerk alweer groots uit, met een nieuwe samenwerking die vlot over de tongen gaat.

Na New York, Londen en Milaan is het nu de beurt aan Parijs om de Fashion Week te organiseren, en deze keer staat die in het teken van de grote terugkeer van de fysieke modeshows. Afgelopen dinsdag vormde de voorstelling van Koch de grote trekpleister. Christelle Kocher onthulde haar unieke samenwerking met de dating-app Tinder. Wat kan je verwachten? Een prêt-à-porter-lijn die breekt met de klassieke codes van de mode. Dat doet Kocher om te beginnen door de raakvlakken te zoeken tussen vakmanschap, urbanwear en love culture. Maar ze wil vooral genderfluïditeit en genderneutraliteit in de verf zetten.

«De kracht van deze collectie is het feit dat ze een generatie met meerdere gezichten belichaamt», verduidelijkt Christelle Kocher, de oprichter en artistieke directeur van Koché, in een persbericht. «Koché is heel blij dat we mogen samenwerken met een merk als Tinder, dat verankerd is in de popcultuur en onze huidige tijd weerspiegelt. Tinder staat voor waarden die ook wij hoog in het vaandel dragen, zoals inclusiviteit en diversiteit.»

Struisvogelveren voor iedereen

Koché heeft voor deze nieuwe collectie het grafische universum van Tinder een nieuwe invulling gegeven in de vorm van acht kledingstukken, waaronder een hoodie, een T-shirt, een pet en een bandana. Het meest iconische item dat deze samenwerking heeft opgeleverd, is echter een opvallende T-shirt-jurk. Die is volledig geborduurd met kralen in de kleuren van Tinder en versierd met struisvogelveren, het bewijs van de knowhow die het modemerk in huis heeft. Omdat de kleren en accessoires fluïditeit vieren, krijgen ze geen genderlabel.

De collectie is te koop in een beperkt aantal verkooppunten en online via de website Koche.fr. Leveringen zijn mogelijk naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Japan en de Verenigde Staten. Koché schenkt de winst aan de vereniging ModaFusion en haar sociale en educatieve project Casa93. Dat ondersteunt de integratie van jonge talenten in de modewereld.