Van ‘stigma smashing’ tot ‘hardballing’: Dit worden de datingtrends van 2023

In 2022 namen we eindelijk afscheid van coronaproof wandeldates. Voor een eerste afspraakje zakten we opnieuw af naar de kroeg, gingen we naar een concert of bioscoop. Maar de crisis heeft toch een zekere stempel gedrukt op onze datinggewoontes, volgens datingapp Fruitz. Zij voorspellen de vijf trends die het aanstaande datingavontuur in 2023 zullen bepalen.

door
Redactie online
Leestijd 3 min.

Om je voor te bereiden op een nieuw jaar vol swipes en matches, schuift Fruitz vijf dating trends naar voren die we mogelijks kunnen spotten tijdens de komende twaalf maanden. De datingapp, waarbij je aan de hand van vier kan duidelijk maken waar je naar op zoek bent, heeft duizend Belgische Gen Z’ers ondervraagd om met behulp van hun inzichten enkele trends te voorspellen die het datingleven van 2023 zullen bepalen.

1. Hardballing & Soul Searching

De term hardballing, waarbij iemand duidelijk is over de verwachtingen van een relatie, werd vorig jaar het leven ingeroepen en zal volgens Fruitz in 2023 meer dan ooit aanwezig zijn. Jongeren weten goed wat ze willen, want maar liefst 88% van de respondenten konden duidelijk aangeven waar ze momenteel naar op zoek zijn, of dat nu een onenightstand of een leuke date is. Zo is bijna de helft (46%) van de jonge singles klaar voor een serieuze relatie.Sinds de pandemie denken jongeren bewuster na over daten en maken ze meer rationele keuzes met wie en wanneer ze op date gaan, stelt Fruitz. Één op drie Belgische Gen Z is bijvoorbeeld nog nooit op date geweest en denkt eerst goed na vooraleer toe te stemmen voor een date. Deze 'soul searching'-trend is duidelijk aanwezig onder Gen Z'ers en houdt niet alleen in dat je weet wat je echt wilt, maar eerst jezelf en je eigen ziel leert kennen vooraleer je met duidelijke intenties kan gaan daten.

2. Sex Recession Generation

Je gelooft het misschien niet, maar seks blijkt niet de nummer één prioriteit te zijn van Gen Z tijdens het daten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat deze groep ook beduidend minder seks heeft dan andere generaties. In België wacht 30% minstens vier tot zes dates voordat ze over hun seksuele verwachtingen en verlangens praten. Slechts 7% van de bevraagden zou het onderwerp onmiddellijk laten vallen tijdens een eerste afspraakje. De verklaring? Er valt nog zoveel meer te bespreken vooraleer je aan dit onderwerp toekomt. Gen Z'ers zijn niet hoofdzakelijk gefocust op seks en nemen dus graag de tijd om het eerst over andere zaken te hebben alvorens dit onderwerp aan te halen tijdens een date.

3. Emotionship

Gen Z stapt meer en meer af van uiterlijke of fysieke eigenschappen en gaat tijdens de zoektocht naar een date of partner eerder op zoek naar een emotionele connectie en verbondenheid. Gevraagd naar hun top drie persoonlijkheidseigenschappen in een date of partner worden respect (47%), trouw (42%) en gevoel voor humor (28%) het vaakst benoemd. Oppervlakkige en stereotype gedachtegangen zijn passé en de mindset over body positivity is een belangrijk gegeven voor Belgische Gen Z om iemand te daten. Zo date de meerderheid (67%) het liefst iemand die openstaat voor alle lichaamstypes en niet op zoek is naar stereotype uiterlijke schoonheden.

4.Stigma Smashing

De Gen Z-generatie staat erom bekend taboes te doorbreken en meer open minded te zijn over onderwerpen die door de rest van de maatschappij vaak stilgezwegen worden, zoals bijvoorbeeld mentale gezondheid. En dat vertaalt zich ook naar hun dating leven: maar liefst 82% vindt het belangrijk om met een date of partner over mentale gezondheid te kunnen praten. Jongeren willen graag eerlijk over hun mentale gezondheid kunnen praten met een date en het cliché om enkel met een therapeut of dokter hierover te praten wordt aan de kant geschoven.

5.Wallet Watching

De stijgende inflatie heeft zowat elk aspect van het dagelijkse leven duurder gemaakt en heeft ertoe geleid dat jongeren hun uitgaven tijdens het datingavontuur meer in de gaten moeten houden en zelfs mogelijks herzien. De meerderheid (53%) van de bevraagde jongeren wil maximum 50 euro spenderen aan een date, wat aantoont dat ze ondanks de crisis willen blijven investeren in dit aspect van hun leven. Toch zegt één op vijf maximaal 25 euro te willen spenderen en zien we een duidelijke trend waarbij er gezocht wordt naar goedkopere alternatieven. 40% verkiest ook om de rekening te splitsen, om het daten zo toch wat betaalbaarder te maken.