Treinverkeer in Brussel hervat: NMBS vindt oorzaak rook, beperkte hinder blijft

De rookontwikkeling, die aan de basis lag van de onderbreking van het treinverkeer op de Brusselse Noord-Zuidverbinding dinsdagochtend, is veroorzaakt door een defecte handdroger in de toiletruimtes op -1 in het station van Brussel-Centraal. Dat meldt Thomas Baeken, woordvoerder van spoornetbeheerder Infrabel.

door
Belga
Leestijd 2 min.

De brandweer heeft de oorzaak van de rookontwikkeling onderzocht en is tot de vaststelling gekomen dat een toestel om de handen te drogen de boosdoener is. «Vermoedelijk was er een kortsluiting in het toestel, waardoor de kabels zijn beginnen te smeulen», legt Baeken uit. «Vervolgens heeft de rook zich verspreid in de stationsruimte en is de rook opgepikt door het brandbeveiligingsysteem.»

Geen veiligheidsprobleem

Sinds 06.55 uur konden er door een rookontwikkeling in de spoortunnel geen treinen rijden. Na een inspectie van de ruimten door de Brusselse brandweer, kon het spoorverkeer net voor 08.00 uur hervatten. «De brand had geen veiligheidsimpact op het spoorwegverkeer», zei Baeken eerder. «Dat was in het begin niet bekend, vandaar de beslissing uit veiligheidsoverweging om het treinverkeer tussen de stations van Brussel-Zuid en Brussel-Noord stil te leggen.»

Impact treinverkeer

Het incident had een grote impact op het hele treinverkeer in de ochtendspits. Verschillende treinen moesten blijven stilstaan, ook in stations buiten Brussel. «We zitten momenteel (kort na 09.00 uur, red.) aan een honderdtal geheel of gedeeltelijk afgeschafte treinen», aldus Baeken. Zo werden meteen alle P-treinen (piekuurtreinen) naar de hoofdstad afgeschaft, om de toevloed van treinen te temperen.

Infrabel hoopt dat de treinproblemen tegen de middag achter de rug zijn.