Inflatie: zoveel duurder is je winkelkar geworden na 2 jaar

De afgelopen twee jaar is een winkelkar 29% duurder geworden. Dat blijkt uit de prijzen die consumentenorganisatie Testaankoop monitort.

door
Redactie Online
Leestijd 1 min.

Testaankoop houdt al meer dan twee jaar de prijzen van 3.000 producten bij zeven supermarktketens in het oog. In december lagen die 8,1% hoger dan een jaar eerder. Het gaat om een verdere daling van de inflatie, na 9,4% in november en een piek in maart van 20%.

Dure groenten

De uitschieters zijn groenten, die in één jaar tijd 20% duurder werden. Zo kosten ajuinen 46% meer, wortelen 28% meer, bloemkool 22% en aardappelen 21%. Na groenten stegen volgens Testaankoop vooral de prijzen van dierenvoeding (+16%) en diepvriesproducten (+10%). Vlees (+3%), alcoholische dranken (+4%) en brood (+5%) kenden de laagste inflatie.

In december 2022 bedroeg de ‘supermarktinflatie’ al 19,7%, benadrukt Testaankoop, waardoor de prijzen er in twee jaar tijd met 29% op vooruitgingen. «Groenten zijn met meer dan 40% gestegen, terwijl brood, een basisproduct bij uitstek, met meer dan 20 is gestegen», licht woordvoerster Laura Clays toe.

Daling van grondstofprijzen niet verrekend

Volgens Testaankoop profiteren consumenten nog altijd onvoldoende van de daling van de grondstofprijzen. «Neem bijvoorbeeld plantaardige oliën: de prijs op de internationale markten daalt sinds maart 2022 (-51%). Toch zijn de frituuroliën die Testaankoop volgt 37% duurder dan in maart 2022», luidt het. Ook bij bijvoorbeeld halfvolle melk en jonge gouda merkt de consumentenorganisatie zo’n discrepantie.

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be