Comic Sans klautert eindelijk (?) uit het verdomhoekje

Is Comic Sans bezig aan een comeback? Als je het aan TikTok vraagt alvast wel. «I might be saying something controversial, but Comic Sans might be the next font trend», klinkt het in een TikTok-filmpje van dtstrends. «How did this happen?!» Wij vroegen het ons ook af en doken in de geschiedenis van het lettertype én de opmars van cringe, op zoek naar antwoorden.

door
Silke Vandenbroeck
Leestijd 3 min.

Comic Sans – officieel Comic Sans MS – werd in 1994 uitgevonden door Vincent Connare (foto links), die destijds als ontwerper voor Microsoft werkte. Microsoft sleutelde op dat moment aan de betaversie van wat later Clippy zou worden en Connare merkte op dat er in de tekstballonnetjes van de Office-assistent het lettertype Times New Roman werd gebruikt. Dat was wat te formeel, vond Connare, en hij begon aan het ontwerp van een volledig nieuw lettertype. Connare haalde de mosterd bij comic books - vandaar ook de naam – waaronder ‘The Dark Knight Returns’ en ‘Watchmen’. Connare wou dat het lettertype makkelijk leesbaar was en bovendien kindvriendelijk.

De leesbaarheid zorgde ervoor dat Comic Sans een instant succes werd. Vooral in scholen werd het lettertype veelvuldig gebruikt, omdat kinderen het gemakkelijk konden lezen en daardoor beter informatie in zich konden opnemen. Maar na een paar jaar was het hek helemaal van de dam: Comic Sans werd te pas en te onpas gebruikt waardoor het lettertype ook tegenstanders kreeg. Tegenstanders ‘cringen’ onder andere bij het idee dat het informele lettertype in formele situaties wordt gebruikt, zoals in belangrijke documenten of op informatieborden. «Comic Sans, de crocs onder de lettertypes», wordt er al eens gezegd.

Comic Sans belandde al snel in het verdomhoekje, en werd vanaf 2013 gretig gebruikt voor de meme ‘Doge’. De meme bestaat uit een foto van Kabosu, een shiba inu, en een veelkleurige tekst in – je raadt het al – Comic Sans. Comic Sans was uitgegroeid tot een lettertype waarmee enkel nog de spot gedreven werd.

Cringe is koning

Maar kan Comic Sans anno 2023 eindelijk uit dat verdomhoekje klauteren? Als we TikTok mogen geloven wel. En daarvoor moeten we even uitzoomen en naar het grotere plaatje kijken: «Cool is dood, cringe is koning. Het tijdperk van de slechte smaak is begonnen. ‘Cringe zijn’ is namelijk aan het evolueren naar een begerenswaardige eigenschap», klinkt het op het TikTok-account dtstrends, dat visuele trends opvolgt en analyseert. In 2020 voelden we de cringe nog oprecht, in 2021 gingen we ironisch cringen, in 2022 was het tijdperk van de Post Ironische Cringe daar en nu is het tijd voor de Meta Ironische Cringe, wanneer je dus niet met zekerheid kan zeggen of iemand oprecht of ironisch cringy is. Acteur Nathan Fielder (rechts) is hier hét toonbeeld van - je kan hem kennen van de reeks ‘The Rehearsel’ - want als je hem bezig ziet, moet je je toch steeds afvragen: meent hij dit of maakt hij een grapje?

Naast de opkomst van ‘Meta Cringe’ zijn ook ‘Anti-design’ en slechte smaak aan een opmars bezig om tegenwind te bieden. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde ‘photodumps’ op Instagram: foto’s hebben geen filters meer nodig en moeten niet langer perfect zijn. In deze tendens past dus ook de comeback van Comic Sans.

Maar wat vindt de bedenker eigenlijk van al die meningen over zijn lettertype? Connare blijft achter zijn creatie staan: «Comic Sans doet waarvoor het gemaakt werd, en kinderen en hun ouders houden er gewoon van.» Al noemde hij het lettertype ook eens «zijn beste grap ooit».