Gepresenteerd door Native

Zin om de hoofdstad (opnieuw) te verkennen? Brussels is Open!

Brussel is een open stad, op alle mogelijke vlakken. Open van geest, gastvrij, een culturele mengelmoes waarin het goed vertoeven is. Maar ook in de meer letterlijke zin is onze hoofdstad open. De coronacrisis was net zoals elders geen makkelijke periode voor de lokale handelaars en de cultuursector, maar dezer dagen staan alle deuren weer wagenwijd open, klaar om je te ontvangen. Of je nu zin hebt in een dagje shoppen of cultuursnuiven, in Brussel is er voor ieder wat wils.

Om die openheid extra in de verf te zetten, lanceerde Visit Brussels, de toeristische dienst van onze hoofdstad, de campagne Brussels is Open. Ze willen aantonen dat alles weer kan in het hart van Europa en deden daarvoor een beroep op niet minder dan 34 influencers, waarvan er 4 de rol van ambassadeur op zich namen. Elke influencer heeft natuurlijk zo z’n eigen interessegebied en dat mag geweten zijn.

Brussel in al z’n facetten

Ben je op zoek naar een beetje avontuur in Brussel? Dan neemt Vidal (@vidalalexe) je maar al te graag mee op pad. Tijdens de chrono-challenge sprint hij van de ene kant van de stad naar de andere en met de fiets legt hij een heel verkenningsparcours af. Ben je benieuwd naar het dagelijks leven in Brussel? Laure (@mlle.laure.f) gaat een heuse cultuurclash aan met een Franse influencer en vraagt Brusseleirs naar hun favoriete plekjes. Anne (@mamavanvijf) ontdekt de stad dan weer samen met haar gezin. Een muurschilderingenparcours of een dagje museumhoppen, het kan allemaal met je kroost.

Elindo Avastia verkent Brussel

Elindo (@elindoavastia) leert je ten slotte de kleine handelaars in Brussel wat beter kennen. Tijdens een shoppingparcours doorheen de stad hopt hij van de ene winkel naar de andere en samen met zijn vriendin test hij drie restaurants uit die helemaal Valentijn-proof zijn. Brussel moet qua romantiek heus niet onderdoen voor Parijs – zeg dat wij het gezegd hebben. Maar wat vond Elindo zelf eigenlijk van Brussel?

“Brussel heeft voor iedereen wel iéts interessants in pettto. Voor de campagne had ik eigenlijk nooit echt de tijd genomen om de stad te ontdekken en was mijn beeld ervan eerlijk gezegd niet zo positief. Maar nu ik vier keer in Brussel ben geweest, is dat beeld 180° gedraaid.”

Voor de challenge deed je een shoppingparcours doorheen Brussel. Wat heb je daarvan onthouden?

“Wat me opviel, is de enorme verscheidenheid. Iedereen kent waarschijnlijk wel de Nieuwstraat, maar het is veel leuker om te verdwalen in wijkjes als de Marollen en de Zavel. Bovendien stuit je daar op winkels waar je een echt origineel stuk kan bemachtigen, of het nu gaat om kleding of interieurdecoratie. Bovendien is het vele malen beter om hier te shoppen dan bij grote ketens als je je een beetje bewust bent van je ecologische voetafdruk. En laten we eerlijk zijn, #supportyourlocals was nog nooit zo belangrijk als nu.”

Hoe voelde je je bij de coronamaatregelen in de stad?

“De naam van de campagne is Brussels is Open en dat is ook echt zo. In vergelijking met Hamburg, waar ik momenteel woon, zijn de maatregelen helemaal niet zo streng. Bovendien is alles goed georganiseerd en voelde ik me toch veilig.”

Waarom zouden mensen volgens jou een bezoekje aan Brussel moeten brengen?

“De omvang van de stad zorgt ervoor dat er heel veel te beleven is. Het contrast tussen nieuw en oud wat betreft architectuur vind ik erg boeiend. En de mix van culturen is gewoon super interessant – je merkt het ook in alles, of het nu gaat om restaurants, winkels of talen.”

Wil jij net zoals Elindo op verkenningstocht door Brussel? Surf dan naar visit.brussels of agenda.brussels om je bezoek van A tot Z voor te bereiden!